Aymar de Villele
Aymar es un artista visual franco-americano. Aunque la mayoría de sus obras son en óleo sobre tela, también experimenta con otras técnicas y otros medios: tintas, escultura, grabados y hasta animaciones. Nació en Bordeaux en 1973, creció entre Normandía y Provenza y después de sus estudios universitarios se mudó a Estados Unidos, para volver 15 años después e instalarse en Madrid en 2009.
Aymar lleva pintando más de 25 años. Estuvo influenciado desde pequeño por su familia, ya que tanto sus abuelos como sus padres dedicaban tiempo a la pintura. Conoció joven a artistas productivos como Pierre-Paul Ambroselli, un escultor cuyo taller se encontraba camino de la escuela, Albert Mallet, Bernard Pochon y otros pintores normandos post-impresionistas y post-expresionistas. Más tarde fue importante la influencia de pintores provenzales como Maxime Richaud y siguió su carrera como artista plástico estudiando historia del arte, con la ambición de entender un poco qué es un artista y su papel en su mundo.
En Estados Unidos empezó a desarrollar su técnica trabajando para un gran estudio de Nueva York especializado en diseño de escenarios y vestuario de Broadway, así como con otras empresas de decoración en Florida. Después de muchos años en el caótico mundo del evento artístico, probó un cambio radical en el mundo de las nuevas tecnologías, mientras seguía trabajando en encargos de decoradores de Miami. Es en 2009 cuando decidió enfocarse en sus creaciones propias como artista a tiempo completo.
Su trabajo es una consecuencia de todos estos años de trabajo y búsqueda.
For those that don’t know me well enough or not at all, this is a quick overview of how I got to painting and why I paint this way…
I have been painting for twenty years or so, but my interest started long before that. When my brother and I used to walk back home from school in Normandy (I was around 9 years old) we would always walk by the studio of Paul Ambroselli (sculptor), and I hoped to see him work, talk, and learn from him (overall, bothering him, I guess). I remember going with my parents to visit the local artists and friends such as Albert Mallet (one that you may know). I followed my passion to study Plastic Arts and Art History in Aix en Provence and Montpellier, and then perfected my technique by working as a scenic artist and set designer in the US for a number of years.
I have been painting consistently since the late eighties (some years more intensely than others) but this is the first time I dedicate myself to it full time, focusing only on my own creations. Pretty scary choice! But I am already seeing results, and I am loving it.
About my work as it is today: You could label it as “Modern” because it is clearly inspired by expressionism, post impressionism, fauvism, and others…Basically, I’d rather transmit an emotion and express sensations than copy nature (a photo can do that better). I use shapes and colors to create an atmosphere, applying myself to extract the light from the paint, playing with vibrating colors and trying to give life to the scene (sort of like a micro God ;)). Lately, I am experimenting with trees and forests, focusing on the visual effect of the rhythm created by trunks and the light projecting itself through them, in front them or behind them. I want the spectator to feel the place, to project himself into the scene and that is why many times I’d rather not add people and keep the place empty, to give more space to the viewer’s imagination. Ultimately I want my painting to be a little magical.
Take my world for it: the paintings are better in reality than in these pictures and I am trying to fix that. In the mean time if you are in Madrid, I invite you to come and see them at my studio.
Once again, many thanks for becoming a Fan, and helping me with the marketing aspect of the trade. Stay tuned and, if you like it tell your friends!
Aymar